Takknemlighet - en enkel øvelse.

Urban-essentials-takknemlighet.jpg

Har du noen gang praktisert takknemlighet? Og hvorfor skulle vi egentlig gjøre noe slikt? Det høres kanskje litt rart ut, men det handler enkelt og greit om å bli mer bevisst på de små og store positive tingene vi er så heldig å ha i livet vårt. 

Det er et kjent sitat fra Donald Hebb som sier: "Neurons that fire together, wire together". Hjernen forandrer seg med det vi velger å fokusere på. Vi kan utvikle nye nevrale nettverk, og de nevrale nettverkene som allerede eksisterer kan utvikles og blir raskere. Hvis vi oppsøker og forsterker flere positive opplevelser i hverdagen, vil vi kunne påvirke vår livskvalitet og vår helse på en gunstig måte (Salvesen. K, Wästlund. M., Mindfullness og Medfølelse). 

Mange starter gjerne med denne typen praksis når de har dårlige perioder i livet, men hvorfor ikke gjøre det hele tiden? Når vi har det bra med oss selv og er fornøyd med livet, er det faktisk mye lettere å komme på ting å være takknemlig for. Ved å føre en liten takknemlighetsdagbok kan man lettere gå tilbake i tunge tider og minne seg selv på det vi har å være glad for. 

Det kan være små og tilsynelatende banale ting som at hjertet ditt slår, at regnet drypper på vinduet eller at du har tak over hodet. Eller "større" ting som at du har folk rundt deg som elsker deg og setter pris på deg, at du har en jobb du er fornøyd med, at hunden din blir hoppende glad hver gang du kommer hjem eller helt andre ting du er glad for å ha i livet ditt. Ha en liten notatbok på nattbordet ditt og skriv ned tre ting du er takknemlig for hver kveld. Stopp du litt opp, blir oppmerksom og mat hjernen din med positivitet. Det kan være vanskelig i starten, men det blir lettere etterhvert. 

Jeg har praktisert takknemlighet i kanskje fem år nå. Enten før jeg legger meg, eller på yogamatten etter shavasana eller lignende. Takknemlighetsfølelsen blir bare sterkere og sterkere med årene og teknikken er støttet opp av rikelig med forskning som viser at det å praktisere takknemlighet øker lykkefølelsen og reduserer depresjon.