Smoothie, sunt eller ikke?

Smoothien du kjøper på butikken inneholder som regel mellom 50% og 80% juice (ofte fra konsentrat) blandet med litt most frukt og kanskje pittelitt bær. Det er utrolig synd, fordi de fleste forbinder smoothie med noe veldig sunt og ser på det som et godt mellommåltid. Dessverre er det ikke stort bedre enn å ta seg et glass eplejuice, i de fleste tilfeller. Smoothie er ikke det eneste som selges som noe annet enn det faktisk er, dessverre. Den prosesserte og behandlede maten er den nye "junkfood" skriver Marit Kolby Zinöcker i en kronikk på nrk.no denne uken. Jeg er helt enig med henne i denne påstanden. 

Hvilken av disse tror du gir deg det du forventer å få? 

Hvilken av disse tror du gir deg det du forventer å få? 

Den hemmelige kokken 

Jeg har lenge vært opptatt av etiketten på baksiden av maten jeg kjøper og har fått sjokk mer enn en gang. Jeg har også lest en veldig opplysende bok "Den Hemmelige Kokken", som handler om alt matvareindustrien gjør for å pynte på varene de selger. Dette gjelder alt fra næringsinnhold til etikett og reklamebudskap. Jeg er opptatt av naturlig og ubearbeidet mat. Bearbeidet og prosessert mat har mindre næringsstoffer og jo mer bearbeidet den er, jo mer må produsentene tilsette for å få frem smak og farge slik at folk vil spise den. 

innholdsfortegnelse-lurt-forbruker-urban-essentials.jpg

 

Lar du deg lure? 

Min oppfordring til deg er å være en bevisst forbruker. Bruk litt ekstra tid på butikken og les etiketten på det du kjøper. Ikke la deg lure av farger og bilder, ord som naturlig, sunn, lett, organisk, fitness osv. Les på baksiden, sett deg inn i hva innholdet betyr og ikke kjøp "katta i sekken". 

Et veldig godt eksempel på dette er et brød vi kjøpte 1 mai på en søndagsåpen butikk med begrenset utvalg av brød. Samboeren min tenkte det var bra fordi det stod surdeig på den, men når vi snudde brødet og leste på etiketten ble bli rimelig skuffet. Fem prosent av brødet er altså surdeig av hvete og fullkornsrug, FEM prosent. Hva skal jeg med fem prosent surdeig? Og dette med at fullkorns innholdet er 35% motsvarende 50% av tørrvekten skjønner ikke jeg hva betyr en gang. Dette er en av grunnene til at jeg engasjerer meg for at folk skal bli mer bevisste forbrukere, for jeg kan love deg en ting; du blir lurt hver eneste dag. 

Enkle tips for å forstå etiketten

Dette kan være greit å vite for deg som ikke er ekstremt interessert i detaljer rundt E-stoffer og andre tilsetningsstoffer:  

  • Det første som står på innholdsfortegnelsen er ingrediensen det er mest av. 
  • Andre på listen er nest mest og så videre. 
  • Står sukker som en av de første? Da kan det være like greit å styre unna!
  • Alt som inneholder mer enn én ingrediens er ikke naturlig satt litt på spissen 
  • Jo flere ingredienser du ikke skjønner hva betyr, jo dårligere er det. 
  • Har produktet en i overkant lang holdbarhet? Da er det tilsatt noe du mest sannsynlig ikke vil ha i deg. 

Lover du å bruke ti minutter ekstra på butikken neste gang? Det kan du spare både helse og penger på!