Oppskrift vannkefir

Vannkefir er altså så digg! Dersom man tilsetter smak som f.eks bringebær, jordbær og ingefær smaker det nesten som brus. Man kan lage vannkefir både mer og uten kullsyre, det er egentlig bare fantasien som setter grenser. 

Fermentert drikke for tarmen

Det går litervis på litervis her i huset og jeg har konstant produksjon av disse små sprettende kefirkornene. Vannkefir er på samme måte som melkekefir proppet med sunne bakterier til tarmen og er derfor veldig bra for helsen vår. Kornene "spiser opp" sukkeret og produserer bakerier. Dette sammen med Kombucha er kanskje verdens billigste måte å balansere tarmen. Man kan drikke vannkefir naturell eller tilsette smak. Min favorittsmak er bringebær og ingefær sammen. Helt nydelig!

Vannkefirkorn

Mine korn vokser (formerer seg) noe så vanvittig, så jeg har hele tiden veldig mye korn på "lager". Jeg har aldri kastet noen korn, men har sendt de Norge rundt til glade mennesker som gjerne vil prøve å lage, hvor gøy er ikke det? #tarmhelsetilfolket er en hashtag jeg ofte bruker og det er ikke uten grunn.  Oppskrift på vannkefir finner du nedenfor bildene. 

Vannkefir ingredienser: 

  • Vannkefirkorn (2 ss)
  • Sitron - en skive
  • Økologisk rørsukker
  • Dadler - 4 stk 
  • Et stort norgesglass
  • Glassflaske til å ha ferdig drikke på

Urban Essentials oppskrift vannkefir: 

  • Ha en liter vann i det store norgesglasset
  • Rør ut 4 ss rørsukker til sukkeret er helt oppløst
  • Hiv oppi dadlene og en skive sitron (skjær av det ytterste hvis den ikke er økologisk) 
  • Tilsett 2 ss vannkefir til slutt
  • Sett på lokk (uten gummistrikken, skal ikke være helt tett) og la den stå på kjøkkenbenken i to dager
  • Etter to dager, ta ut og kast dadlene og sitronen
  • Sil drikken over i glassflasken og sett i kjøleskapet - ferdig! 
    • Vannkefirkornene kan du nå lage ny vannkefir med eller oppbevare dem i litt sukkervann i kjøleskapet.

Smakstilsetning/andregangsfermentering:

  • Hell den ferdige vannkefiren tilbake på det store norgesglasset
  • Tilsett en håndfull frosne bringebær og to skiver ingefær
  • Sett på lokk (hvis du tetter lokket vil det danne seg kullsyre, men vær forsiktig - glasset kan sprekke hvis det står for lenge)
  • La den stå en dag på benken før du siler av bærene og ingefæren
  • Ha den ferdige drikken i en glassflaske og sett i kjøleskapet
  • Nyt og lytt til tarmen som takker deg for gode bakterier!

Er det første gang du drikker vannkefir? Start med en dl om dagen i starten, før du øker litt og litt. Nå drikker jeg fort en halv liter om dagen og elsker det!

Lykke til og skål :-) 

vannkefir-fermentert-urban-essentials-oslo