Skal du gjøre bare én ting for helsen din? Gjør dette!

I en verden av kostholds kaos med tusen forskjellige råd hit og dit kan det være ekstremt vanskelig å vite hva man skal gjøre. Ikke mindre vanskelig å vite hvor man skal begynne. Men er det én ting du skal gjøre som verken krever spesielt mye tid eller penger, så er det å ta et godt Omega-3 tilskudd. 

Kroniske betennelser 

Det er nemlig en faktor veldig mange helseplager og sykdommer bunner ut i; kronisk betennelse eller inflammasjon i kroppen. Kronisk betennelse kan komme av flere ting, men en av de viktigste er fettsyrebalansen, nærmere bestemt balansen mellom Omega-3 og Omega-6. "Alle" vet at Omega-3 er bra for oss, likevel går omtrent samtlige nordmenn rundt med Omega-3 mangel. So what tenker du kanskje, men jeg kunne skrevet en hel bok om hvor viktig denne fettsyren er for deg og for kroppen din. Også var det Omega-6 da, som veldig mange ikke har hørt om en gang. 

fettsyrebalanse-betennelse-omega3-omega6-urban-essentials-oslo

Fettsyrebalanse 

Begge to er essensielle fettsyrer, hvilket betyr at vi må få de via kosten. De har livsviktige funksjoner i kroppen vår, men vi trenger en balanse mellom dem for at de skal få utføre jobben sin på riktig måte. 

Testing viser at nordmenn spiser mellom 10 og 20 ganger mer Omega-6 enn Omega-3, noe som gir oss kroniske betennelser som vi går rundt med i år etter år, kanskje hele livet. Vi har ikke smerte reseptorer i kroppen for å kjenne dette, så det ligger å ulmer under overflaten til vi en vakker dag får ett eller annet symptom, ofte en livsstilsykdom. 

Men når vi tenker på hva gjennomsnittsnordmannen spiser i løpet av en dag og har litt kunnskap om hvordan matvareindustrien produserer maten sin, er ikke dette ubalanserte inntaket spesielt overraskende. Ikke fordi man nødvendigvis spiser "feil" eller dårlig, men fordi maten vår inneholder så ekstremt mye Omega-6 og kildene våre til Omega-3 blir færre og dårligere. 

Omega-6 kilder

Hvordan kan jeg si dette og hvor finner vi Omega-6? I soyamargarin, soyaolje, solsikkeolje, hvete og bygg, og derfor også i matvarer som for eksempel brød, pasta, pizza, kjeks, ferdigmat, peanøtter og solsikkefrø. Vita hjertego for eksempel, inneholder rikelig med Omega-6. Kanskje ikke så hjertegod likevel? 

Det meste av laksen vi finner i butikkhyllene i dag er fôret på pellets, proppet med Omega-6. 

Det meste av laksen vi finner i butikkhyllene i dag er fôret på pellets, proppet med Omega-6. 

Omega-3 kilder

Også er det Omega-3 da. Det får vi fra fet fisk som laks og makrell, men også andre typer fisk som sei og torsk. Men hva da med oppdrettsfisk? Faktum er at oppdrettslaks i snitt inneholder mer Omega-6 enn Omega-3. Dette er fordi fisk skal spise alger og andre ting fra havet for å få et høyt Omega-3 nivå, men nå spiser de stort sett pellets med planteoljer proppet med Omega-6, akkurat som husdyr. 

Hva er Omega-3 bra for? 

Omega-3 er viktig for så vanvittig mye, men jeg vil trekke frem dette: 

  • Forebygger ADHD og Alzheimers
  • Forbedrer konsentrasjon og hukommelse - viktig for barn som går på skolen!
  • Forebygger og kan dempe depresjon og angst
  • Forebygger svangerskapsdiabetes og fødselsdepresjon
  • Svært viktig for fosterets utvikling av både hjerne, øyner og nervesystem - så alle preggos, spis Omega-3!
  • Forebygger leddsykdommer og lindrer kronisk leddgikt 
  • Forebygger hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk 
  • Gunstig ved "lekk tarm" og andre tarmsykdommer som IBS, Chrons og Ulcerøs Kolitt
  • Forebygger astma og allergier
  • Bedrer immunforsvaret
kronisk-betennelse-kroppen-urban-essentials

Fettsyrer i cellemembranen

Disse to fettsyrene konkurrerer om plassen i cellemembranen vår (laget som ligger rundt alle cellene våre som en beskyttende barriere), hvorav Omega-6 skaper betennelser og Omega-3 demper betennelser. Da sier det seg selv, at for mye Omega-6 vil skape kroniske betennelser dersom man går med denne ubalansen over tid. Du kan sammenligne det med å ha femten pyromaner og én (!) stakkars brannmann inne i kroppen til en hver tid. Kroppen din jobber på høygir døgnet rundt for å dempe betennelser, og dette går utover mange av de andre viktige oppgavene kroppen vår har. 

Kvaliteten på Omega-3 tilskudd

Så hva er et godt Omega-3 tilskudd? Det er et tilskudd med EPA og DHA fra havet, ikke ALA fra planteriket. Udos Choice og andre tilskudd laget fra f.eks. linfrø er ikke like effektivt da kroppen selv må omdanne ALA til EPA og DHA før kroppen kan nyttiggjøre seg en. Omega-3 er en svært ustabil fettsyre som lett oksiderer (råtner), derfor bruker produsentene ofte antioksidanter eller vitaminer for å "beskytte" Omega-3 fettsyrene mot oksidering.

Den sterkeste antioksidanten jeg har sett i tilskudd til nå er Polyfenoler fra olivenolje. Vitaminer som A og E gjør dessverre ikke en like god jobb. De helt rene fiskeoljene som ikke har noe tilsatt for å beskytte oljen vil mest sannsynlig oksidere raskest. Gå til helsekosten din, spør og grav, men kjenner du at du går og "raper" fiskesmak etter du har tatt tilskuddet er det bare å kaste den i søppelet og prøve en ny, da er den nemlig harsk. 

fiskeolje-omega3-urban-essentials-oslo

Enkelt og billig

Jeg håper virkelig at dette har inspirert deg til å ta et godt Omega-3 tilskudd hver eneste dag. Jeg innser at forebygging ikke er spesielt sexy, men det er fader meg så viktig! Sykdommer relatert til livsstil forårsaker mellom 70-80% av norske dødsfall - ikke alderdom med andre ord. I tillegg er det alle de andre plagene folk går rundt med på daglig basis, hvor mange av dem ikke en gang er nødvendig å ha dersom vi gjøre riktige tiltak for kroppen. 

Det enkleste og billigste du kan gjøre er for deg selv og din familie er å gi hele hurven Omega-3 daglig og på denne måten forebygge en rekke sykdommer, dempe ulike symptomer og leve forebyggende. 

Lykke til!