Egentid om morgenen

Min egen tid på matten klokken 06.00 hver morgen. Katten er også med :-) 

Min egen tid på matten klokken 06.00 hver morgen. Katten er også med :-) 

I en travel hverdag kan det være vanskelig å finne tid tid seg selv, om det så bare er i noen få minutter. Hvis vi aldri tar oss tid til å sitte i ro med oss selv og rette fokuset litt innover, da kan vi faktisk ende opp med at vi ikke takler å sitte i ro i det hele tatt. Vi blir så vant til å være både i og på farten eller konstant bli stimulert av sosiale medier, mobilen, TV og ligende, at når vi først har tid til å sette oss ned i to minutter, så spretter vi opp igjen og tilbake i aktivitet. 

Jeg har selv lidd av dette "syndromet" og har slitt med å sitte stille. Til tider har det kjentes skikkelig ubehagelig og jeg har måttet gjøre noe hele tiden eller ha en underholdende skjerm foran meg. Men etter at jeg lærte meg å rette fokuset innover og bli bevisst på min egen kropp og pust, har jeg gradvis lært meg å sitte stille med meg selv. Dette har også hjulpet meg på veien mot å elske mitt eget selskap. 

For deg som lurer på hvor det "tredje øyet" sitter. 

For deg som lurer på hvor det "tredje øyet" sitter. 

 

Nå har jeg (og samboeren min) vår egen lille tid på matten hver morgen. Dagen starter med en liten meditasjon, noen mykgjørende og oppvarmende yoga/aktiveringsøvelser og til slutt et par solhilsener. Vi kan bruke alt fra 10-25 minutter, men jeg starter alltid med et par minutter i total stillhet.

Jeg sitter i en halv lotus med øynene lukket, tar tre dype pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen, før jeg sier omtrent dette til meg selv i sakte tempo: "Kjenn sitteknutene mot underlaget og la skuldrene være tunge. Slipp spenninger mellom øyenbrynene og i pannen. Slipp spenninger i kjevel og slapp av i tungen. Bli oppmerksom på den naturlige pusten."

Her sitter jeg med oppmerksomheten mot den naturlige pusten en liten stund før jeg kommer i gang med yoga øvelsene. Noen morgener er det vanskeligere å finne fokuset og hodet svirrer kanskje litt ekstra. Da "ser jeg" mot det tredje øyet (med lukkede øyne), fordi jeg opplever at det hjelper hodet mitt til å falle til ro. Hvis du syns det er vondt å sitte med bena i kors kan du ta en pute under rumpen eller finne en annen stilling du liker bedre. Det er ikke så nøye. Det viktigste er at du får noen verdifulle minutter for deg selv hver morgen. Det er en fantastisk god start på dagen, som for mange er fylt med ti tusen oppgaver, stress og plikter. Når du har fått inn denne rutinen, kan du kanskje legge til noe mer som feks. yogaøvelser eller stretching hvis du føler for det. 

Mitt neste mål nå er å ikke se på mobilen før egentiden min, men det syns jeg er ganske vanskelig. Helst skulle jeg hatt mobilfri sone helt til klokken 08.00 når arbeidsdagen min starter, men jeg får ta ett skritt om gangen jeg også.