Klarer du å legge bort dagen før hodet treffer puten?

urban-essentials-iselin-larsen-selvutvikling.jpg

Ny uke starter i morgen og for mange er dette også ny runde med dårlig søvn fordi stresset kommer krypende igjen etter en ellers avslappende helg uten vekkerklokke. Jeg har slitt mye med søvn opp gjennom årene. Enten ved at jeg sliter med å sovne, våkner midt på natten og ikke får sove igjen eller våkner grytidlig på morgenen lenge før fuglene fiser fordi jeg har stress i kroppen. Uansett hva det er så er det forferdelig slitsomt og det blir ofte en ond sirkel. 

Når du har prøvd alt 

Jeg føler meg nesten fyllesyk når jeg ikke har sovet nok. Det verker i kroppen og jeg får en voldsom appetitt. Lunten blir kortere, nakken stivere og immunforsvaret dårligere. Ingenting å trakte etter med andre ord. Jeg tror jeg har forsøkt det aller meste for å sove bedre de siste fem-seks årene. Ørepropper, naturlige og unaturlige sovemidler, sove-apper og sove teknikker, talt sauer, lest bøker om søvn og mye mer.

Stilne tankekjøret 

De siste par årene har bok på sengen og faste leggetider hjulpet meg veldig. Følelsen av å være trøtt om kvelden er faktisk relativt ny for meg. Heldigvis er jeg som regel stup trøtt når klokken nærmer seg halv elleve, selv om det nødvendigvis ikke betyr at jeg får sove med en gang. Tankekjøret melder seg veldig fort! Derfor har jeg vært helt avhengig av å lese bok på sengen for å tømme hodet for tanker, men den siste tiden har det blitt mindre og mindre av det også. Det kan være mange grunner til dette, men den største endringen er en aldri så liten meditasjon eller mindfullness før jeg sovner. De fleste kvelder får jeg ikke fullført den en gang fordi jeg sovner underveis.

Hvor deilig hadde det ikke vært å bare være en liten pusekatt som sovner hvor som helst, når som helst? 

Hvor deilig hadde det ikke vært å bare være en liten pusekatt som sovner hvor som helst, når som helst? 

Mindfullness

Øvelsen er superenkel å gjennomføre, men kanskje ikke alltid like lett å få til. Den kan ligne litt på øvelsen jeg gjør om morgenen, bare at jeg på kvelden gjør den liggende i mørket.

Det starter med tre dype pust, inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Deretter sier jeg til meg selv; "jeg kjenner hælene mot underlaget, leggene, lårene og setet. Jeg kjenner ryggen mot underlaget, armene og hendene. Hodet ligger tungt mot puten og jeg slipper opp musklene i pannen. Jeg slipper spenninger mellom øyenbrynene og slipper musklene i kjeven. Tungen får være myk og øynene slapper av."

Noen ganger må jeg gjenta disse ansikts avspenningene flere ganger, fordi jeg disse musklene helt ubevisst trekker seg sammen. Når jeg kjenner at musklene virkelig har sluppet går jeg videre til å si at jeg blir oppmerksom på den naturlige pusten. Noen gang begynner å tankene å svirre, og det er helt greit. La tankene gli forbi og rett oppmerksomheten tilbake mot den naturlige pusten. Du må gjerne tilpasse det du sier slik at det passer deg bedre og føles mer naturlig.

Gi deg selv tid

Nå har jeg holdt på med lignende øvelser som å telle pusten eller gjøre kroppsskannig i flere år, så jeg kommer fort inn i det. Hvis du aldri har gjort noe lignende må du kanskje forberede deg på at det vil ta tid å mestre det. Det er som med alt annet, vi må trene for å bli god. Men det er verdt det for å få en bedre søvn og nå sovner jeg som regel et sted mellom muskel avslapning i ansiktet og fokus på den naturlige pusten. Utrolig deilig! 

Jeg utfordrer deg til å prøve, med mindre du er typen som sovner før hodet slipper puten ;-) da kan du få slippe!