Hvorfor koke kraft på gamlemåten?

Her kokte jeg kraft på årets påskelår og samboeren måtte frem med sagen for å få benet ned i gryten :-P 

Her kokte jeg kraft på årets påskelår og samboeren måtte frem med sagen for å få benet ned i gryten :-P 

Du kan jo bare bruke buljongterninger. Eller kan du det? Selvfølgelig kan du det, men forskjellen enorm! Og det handler ikke bare om smak. Kraft er proppfull av næring, stimulerer fordøyelsen, styrker muskler og skjelett, hjelper med avgiftning og forebygger sykdom. For en gavepakke fra litt ben og knokler som ellers går i søppelet. Det er en fantastisk måte å utnytte hele dyret, det er bra for miljøet og for helsen. Hvis du ikke bruker hele dyr når du lager mat kan du kjøpe feks. kylligskrog eller benrester fra en slakter eller snakke med ferskvaredisken på din lokale butikk om de har noen rester du kan kjøpe billig. 

Når vi koker kraft på fiske- eller dyrebein sammen med litt eddik, hjelper vi porene i bena til å åpne seg, slik at kollagenet trekkes ut. Kollagenet blir deretter brutt ned til gelatin, som er jokeren i kraften. Gelatin styrker fordøyelsen, huden, leddene, benbygningen og musklene. I tillegg støtter den leveren og hjelper kroppen med avgiftning. Du har vel sett (hundrevis av) hud- og skjønnhetsprodukter markedsført med kollagen? Det er ikke så rart. Kollagen er nemlig en viktig del i fornyelsen av og elastisiteten av huden. Og du vet hva de sier, skjønnhet kommer innenfra. Jeg har mye større tro på å få i meg næringsstoffene via kostholdet enn å bare smøre dem på huden. Enda en grunn til å få i seg kraft, billig og bra anti-aging!

buljong-terninger

Skikkelig kraft er nok en gammel og fantastisk tradisjon som de fleste har glemt bort. Travle hverdager gjør at vi sluker kjappe og enkle løsninger. Buljongterningene er selvfølgelig mye enklere, og jeg kan være den første til å innrømme at jeg har brukt det flittig hele livet, men hva inneholder de? Dette er næringsinnholdet fra en tilfeldig buljong: 

Jodert salt, maltodekstrin, potetstivelse, gjærekstrakt, sukker, extra virgin olivenolje (5 %), grønnsaker (2,2 %) (løk, gulrot, purre, hvitløk), persilleblader, smaksforsterker (dinatrium 5`-ribonukleotider), krydder (gurkemeie, hvit pepper), fargestoff (karamell (amoniakk-sulfittprosess)), aromaer. 

Med andre ord, salt, sukker og stivelse, pluss litt forskjellige tilsetningsstoffer. Og du vet kanskje allerede at næringsinnhold står listet i rekkefølge etter mengde, altså mest salt i denne varen, deretter maltodekstrin (stivelse), potetstivelse osv. Ikke akkurat noe å trakte etter. 

kraft-fryse-terninger-isbit

Jeg fryser kraften i porsjoner, pluss at jeg alltid har noen isterninger med kraft til smoothie. Isterningene kan brukes istedenfor buljongterninger, veldig enkelt og mye bedre enn alternativet. Kraften kan brukes til så mye forskjellig; supper, sauser, spagettisaus, tacosaus, smoothie og mye mer. Bruk kreativiteten!

Målet mitt er å få i meg noen dl kraft hver dag. Jeg er ikke helt der enda, men jeg er på vei. Etter at jeg lærte meg hva kraften gjør for kroppen, fordøyelsen, skjelettet og huden min er det ikke lenger et alternativ å droppe det. Jeg håper du også blir inspirert til å prøve og jeg lover deg, det er ikke så vanskelig som du tror. Det tok meg alt for lang tid å komme i gang med kraftkoking, men du kan starte allerede i morgen :-) 

Lykke til!