En myk start på dagen

Er du en av dem som føler deg stiv og støl om morgenen (eller kanskje hele dagen)? Som ofte våkner med en stiv rygg og nakke? Eller kanskje du sliter med senebetennelser eller stramme muskler i underarmene fordi du sitter for mye på PC og jobber? Da er disse øvelsene noe for deg. Dette er min start på dagen nå for tiden, etterfulgt av noen enkle solhilsner som vil komme i et eget innlegg. 

Det viktigste er ikke hvordan du ser ut, men hvordan du puster. Hver øvelse skal være ett pust, så la pusten bestemme hvor fort eller sakte du gjør øvelsene. Kjenn etter i kroppen din hvilke muskler som strekker, kanskje du kan gjøre små justeringer for å kjenne en enda dypere strekk eller noe annet du trenger i din kropp. Jobb deg inn i stillingen, lukk gjerne øynene og flyt naturlig. 

Beskrivelse av øvelsene: 

  1. Katt og ku: Deilig og mykgjørende for en stiv rygg og ryggrad. Pust inn, lag en u med ryggen hvor brystet kommer frem og rumpen skyter ut bak, pust ut skyt ryggen som en sinna katt.

  2. Mykne stramme underarmer: Snu hendene bakover slik at fingrene peker mot knærne. Lag "rundinger" eller åttetall med overkroppen slik at underarmene får strukket seg godt. Dette kan være vondt i starten men det er fantastisk for musearm og senebetennelse.

  3. Kosmisk katt: En variant av katt og ku hvor fingrene peker mer innover på skrå. Større bøy i armene og enda mer strekk i skuldre og mellom skulderbladene. Her går du ikke bare opp og ned, men også ut til siden, ned, til andre siden og opp.

  4. Sidestrekk: Det er ikke ofte man strekker disse musklene og det er ikke uvanlig å være veldig stiv her. Syns du det er vanskelig å sitte i meditasjonsstilling med bena? Sett deg på en pute slik at rumpen kommer høyere opp, det pleier å hjelpe. Lukk øynene, ta inn pustet på vei opp og ut pustet på vei ned.

  5. Ryggfleks, to varianter: Sittende med meditasjonsstilling, hold på knærne mens du skyter brystet frem på inn pust og krummer ryggen på ut pust. La hoftene dine lede an bevegelsene, da denne øvelsen er fantastisk for å aktivere energi og sirkulasjon i kroppen. Etter du har gjort noen repetisjoner her kan du gå over til å "vrikke" hoftene rundt og rundt i store sirkler fra hoftene og ut i ryggen.

  6. Hoderulling: Lukk øynene og slipp hodet frem mot haken mens du sitter rett i ryggen. Pust inn og rull hodet sakte opp mot venstre øre, pust ut og kom tilbake til midten. Pust inn og rull hodet sakte opp mot høyre øre, pust ut og kom tilbake til midten. Her kan du gjerne telle inn- og ut pusten din, se hvor sakte du kan gjøre det. Dette er en veldig terapeutisk øvelse hvor man krysser venstre og høyre hjernehalvdel flere ganger, noe som er med å balansere vår kreative og logiske hjernehalvdel.

Når du er ferdig med disse øvelsene kan du enten si deg ferdig, gjøre litt lett yoga eller sitte litt stille for deg selv med en takknemlighetsøvelse eller i total stillhet. 

Lykke til <3