Mental utmattelse

Går tankene i høyspenn? Er du utsatt for mye stress over lengre perioder? Er det mange tanker i hodet på en gang? Går du gjennom store endinger i livet ditt? Føler du at du aldri får hodet over vannet og nesten går i ring rundt deg selv?

Mental utmattelse

Det er ikke uvanlig at vi opplever mental utmattelse i krevende perioder i livet. Men hvordan kan vi gjenkjenne det slik at vi kan ta bedre vare på kroppen vår og gi den det den faktisk trenger? Ofte gir mental utmattelse mange fysiske symptomer og endringer i kroppen, noe som gjør det vanskeligere å forstå at dette handler om mental utmattelse, ikke fysisk (som forsåvidt også er vanlig). Dersom vi i tillegg forsøker å behandle og/eller døyve de fysiske symptomene med medisiner, smertestillende, stimuli og lignende, vil det ikke gjøre noe med årsaken til problemet og vi får ikke de resultatene vi ønsker.

mental-utmattese-fatigue

Symptomer på mental utmattelse

  • du er alltid trøtt, sliten og føler deg aldri uthvilt

  • hodepine

  • svimmelhet

  • vondt i muskler og lett

  • føler deg fysisk svak og har lite fysisk styrke

  • du reagerer langsommere enn vanlig, både mentalt og fysisk

  • du har vanskeligere for å ta en beslutning enn vanlig

  • endret humør, gjerne irritabel

  • dårligere appetitt enn vanlig

  • redusert immunforsvar

  • dårligere syn

  • hukommelsen fungere ikke som den skal, du glemmer fort og går litt i “ring rundt deg selv”

  • vanskelig for å konsentrere deg

  • vanskelig for å fokusere på det du skal gjøre

  • dårlig motivasjon for oppgaver eller livet generelt

  • du føler deg overveldet

Hva skjer i kroppen?

Er hjernen din utslitt og utmattet? Da har kanskje reptilhjernen din tatt helt overhånd. Slik at den frontale, tenkende og logiske hjernen din ikke får nok energi og oppmerksomhet. Nervesystemet ditt er kanskje i ubalanse, slik at det sympatiske nervesystemet (fight & flight) er overstimulert. Dette kan gå utover fordøyelsen, søvnen og den indre roen din. Et ubalansert nervesystem kan være uheldig for den hormonelle balansen, betennelser i kroppen og skape kronisk stress i kroppen.

Det kan være vanskelig å gjenkjenne symptomene og finne ut hva som faktisk er galt - fordi man gjerne tenker at det er helt andre ting som er i veien enn nettopp en over aktiv og utslitt hjerne. Men har du først funnet ut hva som er utfordringen kan du starte i riktig ende og gjøre noe med det faktiske problemet. Lære deg metoder for å stresse ned, roe hjernen og skaffe deg gode verktøy du kan bruke for å ta vare på kroppen din.

Metoder for å bekjempe mental utmattelse

Eteriske oljer

Eteriske oljer er fantastiske hjelpemidler for en stresset kropp og hjerne. Enten du bruker beroligende og jordende oljer for å balansere nervesystemet og roe ned kroppen, eller mer spesifikke blandinger som Mental Utmattelse blandingen. Eksempler på beroligende og jordende oljer er Lavendel, Serenity, Peace, Balance, Cedarwood og Frankincense.

Mental utmattelse blanding

  • Lemongrass

  • Basil

  • Petitgrain

  • Kokosolje eller en annen baseolje

Drypp to dråper av hver olje i hånden sammen med kokosolje eller lag deg en ferdig roller. Smør blandingen under bena, i nakken og tinningen flere ganger om dagen.

mental-utmattelse-mental-fatigue-eteriske-oljer

Tapping

Tapping er en helt fantastisk metode for å roe ned kroppen og komme seg ut av følelsen av å være overveldet. Du kan i prinsippet tappe på alt fra traumer og vonde barndomsminner til søvn og stress. Jeg bruker det ofte for søvn, roe ned en stresset kropp og for overendelse.

Tapping jobber litt på samme måten som akupunktur, med meridianene i kroppen som er knyttet til nervesystemet og organene våre. Når vi tapper sier vi til kroppen vår at den ikke trenger å være redd, stresset, overveldet eller andre ting, og det har en umiddelbar effekt. Det tar mellom to og ti minutter og du kan gjøre det til alle døgnets tider.

Har du aldri hørt om tapping før? Da kan jeg anbefale deg på det sterkeste å kjøpe boken “Bank deg Frisk” eller “The Tapping Solution” på engelsk. Den er lettlest, du vil lære utrolig mye om kroppen og hvordan den fungerer, samt enkle teknikker for å støtte kroppen og hodet ditt. Du finner også mye informasjon på www.thetappingsolution.com og det finnes en enkel app som heter The Tapping Solution.

Yoga, pust & mindfullness

Yoga, pusteteknikker og mindfullness er tre fantastiske verktøy for en stresset kropp og et stresset hode. Dersom du er mentalt utmattet har du mest sannsynlig ikke energi til å gjøre en fysisk krevende yogaøkt, men det er kanskje ikke det kroppen din trenger likevel. Dra til ditt nærmeste yogastudio og meld deg på en Yin time, en rolig yogatime, Restorative yoga eller lignende timer. Der vil du forhåpentligvis få muligheten til å roe ned kropp og sinn, få delta i felles pusteøvelser og roe ned tankene dine.

Hjemme kan du også gjøre enkle pusteøvelser som 5-5 pusten (roer vagusnerven), s-pust (mot angst og stress) eller andre mindfullness teknikker. På Spotify finner du mange ulike guidede meditasjoner og mindfullness praksiser.

Har du godt med puter og kanskje en bolster hjemme kan du lære deg noen enkle Restorative øvelser og legge deg i dem mens du utfører pusteøvelsene. Bruk Google, YouTube og det som finnes av søkemotorer for å finne inspirasjon.

Verktøyene finnes, det gjelder bare å bruke dem!

restorative-yoga-oslo