Mine beste tips mot jetlag og flyreiser!

Det skal ikke mange timene til på et fly før mange kjenner at det skjer noe med kroppen. Luftkvalitet, bakterier som svirrer i kabinen, ingen kontakt med jorden på mange timer, tidssoner, tørr luft, dårlig flymat, støy i kabinen som forsterker stressnivåene i kroppen, stillesitting og mye mer. Alt dette påvirker oss og kroppen vår i større og mindre grad.

Nylig hadde jeg min tredje flytur til USA på tre år, til Salt Lake City. Opplevelsen i kroppen min var noe helt annet enn da jeg reiste til LA og New York de to årene før, fordi jeg gjorde masse research på forhånd om hvordan jeg kunne minske jetlag følelsen og ta vare på kroppen min underveis.

Jeg følte meg bedre, mer opplagt, hadde mindre jetlag og fant raskere tilbake til døgnrytmen, både på destinasjonen og når jeg kom hjem. Så her kommer mine beste tips for en bedre flyreise.

flymat-tips-sunn

Kosthold

Det er ingen tvil om at kostholdet påvirker oss, også når vi er på reise. Jeg har alltid med meg to avokadoer på lengre flyturer som jeg spiser sammen med flymaten. Jeg holder meg unna alle søtsaker og “tomme” matvarer som serveres, alkohol og sukkerholdig drikke. Usaltede nøtter og litt mørk sjokolade har jeg også med meg for å småspise eller supplere måltidene.

På denne måten får jeg i meg gode fettsyrer som stabiliserer blodsukkeret, holder hjernen i gang og holder meg mett lenge. Jeg har også med meg vitaminer, mineraler, pro- og prebiotika tabletter for magen og tarmen, samt Chlorella mot stråling på flyet. Ikke vær redd for å gå glipp av måltidene som serveres, sov når du skal sove og hent maten når du våkner. Det er aldri noe problem.

flytips-flytur-jetlag-mat

Vann

Drikk mye vann! Gjerne med sitron, grapefruit eller vill appelsin. Jeg har alltid med meg en stor stålflaske hvor jeg heller over kaldt vann fra plastflaskene jeg kjøper eller får på flyet, for deretter å dryppe noen dråper med eterisk olje i vannet.

Vannet seg kaldt og friskt mye lenger på denne måten! Vi blir lett dehydrert når vi flyr, så drikk masse vann og unngå alle fristelser for gratis alkohol og brus.

Støy

Støynivået på fly er utrolig høyt, men man merker ikke dette før man har hatt i ørepropper fra start og tar ut proppene igjen. Da hører du hvor ekstremt lydnivå vi sitter med hele turen. Når vi flyr i fem til ti timer med konstant høyt støynivå, vil dette påvirke stressnivåene i kroppen vår. Jeg bruker derfor alltid ørepropper fra vi letter til vi lander, eller støydempende hodetelefoner. Ørepropper er også et must dersom du skal sove på flyet, så kjøp dette med deg på forhånd i tilfelle de ikke deler ut ørepropper på flyet. Det er også stor forskjell i kvalitet på proppene, så finn noen du liker og som demper støy best mulig for dine ører.

stille-klokken-desinasjon-jetlag

Den indre klokken

Begynn allerede noen dager før med å legge til den nye tidssonen på telefonen din, eller still klokken på armen til destinasjonens klokkeslett. De fleste telefoner har verdensklokke funksjon slik at du kan legge inn stedet du skal reise til og vite hva klokken er der til enhver tid.

Fortell deg selv og kroppen din hva klokken er og innstill den på den nye tidssoner. Forsøk å tilpasse måltidene slik at du ikke spiser middag “midt på natten” og forsøk å sove når det er natt.

Vi kan lure kroppen vår til å tro mye rart, så forsøk å overbevise deg selv om at du er i den nye tidssonen så raskt som du klarer. Dette vil også hjelpe deg når du kommer frem, slik at du lettere kommer inn i døgnrytmen og ikke går våken på nettene eller må sove på dagen.

sove-på-fly

Søvn

Sliter du med å sove på flyet? Da bør du forsøke Serenity Restful Complex Softgels. De fungerer utrolig bra som et naturlig alternativ til innsovningstabletter. Jeg har brukt innsovningstabletter tidligere for å sove på fly, men jeg blir helt ødelagt dagen etter, fordi innsovningstabletter gjør noe med kroppen min som ikke er bra for meg. Serenity kapslene derimot hjelper deg med søvn uten at du føler deg groggy dagen etter. Magisk!

Jeg brukte disse på flyet for å sove, men også om natten når jeg kom frem og hjem, for å hjelpe kroppen med å finne tilbake til normal døgnrytme. Ta imot tepper og puter fra flybesetningen, kjøp deg en nakkepute, legg ned stolryggen helt og bruk disse “klaffene” som ofte er øverst på flysetene til å tilpasse slik at hodet ditt får ligge komfortabelt. Da blir du også mindre stiv i nakken.

Immunforsvar

Immunforsvaret vårt har en tendens til å få en knekk når vi reiser, men alle disse tipsene vil hjelpe og støtte immunforsvaret ditt. Jeg begynte også med OnGuard internt (enten olje i kapsel, beadlets eller softgels) noen dager før reisen for å styrke immunforsvaret, hadde med meg beadlets (små “perler” med OnGuard olje) på flyet og laget min egen hånddesinfeksjon som jeg brukte etter toalettbesøk og før måltider.

jetlag-tips-flytur-eteriske-oljer

Eteriske oljer på reise

Jeg hadde med meg følgende oljer på flyet:

  • Rosmarin - smøres i nakken mot Jetlag

  • Serenity - for søvn, hjelper med innsovning og dypere søvn

  • Lavendel/Magnolia - for stiv nakke når man sitter lenge og sover på fly

  • Grapefruit/Vill Appelsin - i drikkevannet, renser, gir energi og antioksidanter

  • OnGuard - styrker immunforsvaret når man sitter i en bakteriebombe av en flykabin

  • Balance - smøres under bena for jording. Det anbefales å gå barfot i gresset ett lange flyturer, Balance gir tilsvarende effekt.

  • DigestZen - en dråpe under tungen før hvert fly måltid, holder magen i sjakk

  • Peppermynte/Breathe - oppfriskende, åpner luftveiene, brukes istedenfor tyggis etter måltider.

    Så, her har du masse tips for en bedre flyreise! Når man skal på ferie en uke eller to er det utrolig kjedelig å bruke mange dager av ferien på å omstille seg, være småsyk, trøtt og sliten. Så ta vare på kroppen din, lytt til den og gi den det den trenger av søvn, næring og ro. Det vil du få igjen for og ferien blir sannsynligvis enda litt bedre.

God tur!

Vil du lære mer om naturlig livsstil? Les mer om eteriske oljer eller meld deg på kurs med Urban Essentials, både i Oslo og online!  

Flere blogginnlegg i kategorien eteriske oljer. 




Iselin Larsen