Natarajasana - danseren

Yoga ute i solen i 26 grader er helt nydelig! Hadde det vært lyd på bildet ville dere hørt et fuglekvitter uten like. Jeg ser masse yogastudioer legge timene sine utendørs om dagen og det er bare så herlig. Yoga er godt for kropp og sjel, det er det ingen tvil om og gjør man det på gresset får man i tillegg litt jording med på kjøpet. Så av med skoene og på med yogaøvelsene folkens. 

Bakoverbøy er fysisk og psykisk krevende 

Danseren er en av mine favoritt yogastillinger. Den er fantastisk for balansen og en herlig bakoverbøy som styrker og strekker store deler av kroppen. Alle type bakoverbøyer kan være krevende for oss både fysisk og psykisk og det er mange grunner til det.

Yoga, kroppen og følelsene våre henger sammen og vi syns ofte fremover lente stillinger eller stillinger hvor vi kan krølle oss litt sammen føles trygt og godt. Det er en måte å beskytte seg selv både i stressende og skremmende situasjoner, så det motsatte som er å åpne hjertet og brystet kan føles utrygt og vanskelig for mange.

urban-essentials-oslo-Natarajasana-yoga-danseren

Hjerteåpner og følelser

Det kan komme opp mange følelser ved å gjøre denne typen stillinger og man føler seg veldig eksponert. Danseren er ikke den eneste, det finnes en rekke andre alternativer som strekker bryst og skuldre. Eksempler på dette kan være bordet, kobra og buen. Men at noe er vanskelig, uvant eller ubehagelig betyr ikke at vi skal unngå det. Begynn litt i det små, gjerne med de litt mindre fysiske krevende bakoverbøyene. Etterhvert vil du forhåpentligvis kjenne at det blir mer og mer befriende, samtidig som du åpner opp for noe nytt i livet ditt. 

Tør å kjenne på følelsene 

Jeg kan være den første til å innrømme at jeg kan bli sliten og føle meg litt "tom" etter lengre bakoverbøy timer og workshoper. Men samtidig løsner gammelt rusk inni kroppen og jeg gir slipp på ting jeg ikke trenger. Det er noe jeg alltid vil jobbe for å oppnå, fordi da utvikler jeg mer som menneske. Jobb med deg selv, både fysisk og psykisk, strekk deg litt lenger hver gang og tør å kjenne på utfordringene i yoga.

Noen mennesker velger faktisk å slutte med yoga, meditasjon, eteriske oljer og lignende etter en liten stund, fordi det kommer opp følelser som gjør at de føler seg dårligere enn før de startet med det. Det de dessverre ikke forstår er at kroppen endelig har begynt å åpne opp og gi slipp, og da vil det gjerne føles rart og vondt i en periode. Men dette er egentlig noe positivt og man må fortsette med de gode rutinene for å jobbe seg gjennom det man bærer på. 

Så, hva tenker du nå? "Hjelp" eller "dette vil jeg prøve"? Uansett hva du har å jobbe med, om det er fysisk styrke og tøyelighet eller mentale sperrer og utfordringer kan ulike versjoner av bakoverbøy og hjerteåpner være noe for deg. Begynn rolig, bruk pusten godt og husk at yoga er for alle.