Self-Care vs. Self-Sabotage

Hva er Self-Care?

meditasjon-enkel-pust-self-care

Hva er egentlig Self-Care og hvorfor er det å mye snakk om det? Veldig mange tror at dette handler om å tilbringe en hel dag på SPA, legge seg en time i badekaret med ansiktsmaske og agurker på øynene eller andre ting som tar lang tid og krever mye innsats.

Men Self-Care er faktisk så enkelt som små lommer av egenpleie hver dag. Det handler om å ta vare på seg selv i hverdagen, og det trenger ikke å være komplisert. Det er bedre med to minutter om dagen enn to timer i måneden.

Self-Care handler mer om å finne de små øyeblikkene i hverdagen hvor vi setter av tid til oss selv og pleier forholdet til oss selv. Self-care er IKKE egoistisk, det er faktisk helt nødvendig.

Når vi får det bedre med oss selv, er uthvilt og føler oss bra, da er vi også de beste mødrene, kjærestene, konene, kollegaene og døtrene vi kan være (eller mennene og fedrene selvfølgelig!).

Self-Care every damn day!

Self-Care bør være noe vi gjør hver eneste dag, og det kan være utrolig mye forskjellig. Dersom du blir god på Self-Care kan du våkne hver dag og vite at du kan ta vare på kroppen din, respektere den og nære den. Vi har alle ulike behov og må derfor finne ut hva vi selv trenger for å ha det bedre og styrke forholdet til oss selv. Her er noen eksempler på hva Self-Care kan være:

  • Skrape tungen hver morgen

  • Drikke sitronvann hver morgen

  • Sitte helt stille uten telefon med morgenkaffen din og bare nyte ditt eget selskap

  • Ta et deilig epsom-salt bad

  • Gi deg selv en fotmassasje med eteriske oljer

  • Tørrbørste kroppen

  • Ta vitaminene dine hver dag, fordi du vet hvor godt det er for deg!

  • Krype under ett teppe med en bok

  • Lage favoritt teen din og drikke den i stillhet

  • Ta deg en liten spasertur

  • Danse naken til favorittmusikken din, slå deg helt løs!

  • Skrive dagbok

  • Gi deg selv en manikyr eller pedikyr

  • Sitt i stillhet og/eller mediter

  • Gjør noe kreativt som får tiden til å fly

  • Gå på en myk yogatime

  • Ta ti minutter med stretching på stuegulvet

  • Gjør noen pusteøvelser du finner på YouTube

  • Legg deg i gresset eller i snøen, og se opp på himmelen

tørrbørste-kropp-ansikt-karmameju

High-five!

Hver gang du gir deg selv litt tid og egenpleie, gir du seg selv en high-five og høyner vibrasjonene i livet ditt. Du sier til deg selv at dette er du verdt. Du er verdt disse minuttene med kjærlighet til deg selv. Et tips er å lage en egen farge i kalenderen som heter Self-Care, hvor du legger inn alle små og store Self-Care avtaler og rutiner. Målet må være å aldri ha en dag uten denne fargen i kalenderen!

Styrke forholdet til deg selv

Det forholdet du vil få mest igjen for å pleie er forholdet til deg selv, fordi det er det eneste forholdet du er garantert at vil vare livet ut. Når vi tar vare på oss selv, blir vi også bedre kjent med oss selv og vår egen kropp, den ytre og den indre.

Dette fører igjen til en bedre kontakt med oss selv, slik at vi blir flinkere til å lytte når kroppen banker med symptomer eller andre ting den vil at du skal høre. Når vi styrker forholdet til oss selv blir vi flinkere til å sette sunne grenser i livet. Vi vi vet bedre hva vi trenger og bryr oss mindre om hva alle andre forventer seg av oss. Vi blir flinkere til å ta valg basert indre og ikke ytre faktorer, som igjen fører til at vi lever mer autentisk og i tråd med våre egne drømmer og behov.

Dessverre gjør vi ofte det som er forventet av oss, og det vi tror andre forventer av oss, uten å lytte til oss selv. Mange føler ikke at de kan ta seg tid til seg selv, kanskje fordi vi ikke føler at vi fortjener det eller aldri har prioritert oss selv.. men hva skjer om vi aldri tar tid til oss selv? Da blir vi stressende partnere, mammaer, pappaer, kollegaer og er ikke en god versjon av oss selv! 

Self-Sabotage

Det motsatte av Self-Care er selvsabotasje. Når du saboterer deg selv blir du din egen verste fiende. Du stopper å gjøre de tingene som du vet er bra for deg, du utsetter gjøremål og begynner til og med å gjøre ting som du vet er direkte dårlig for deg. Eksempler på selvsabotasje kan være:

  • Dropper trening

  • Slutter å gjøre yoga

  • Spiser junk food og dårlig mat

  • Snakker oss selv ned

  • Havner i negative og destruktive tankemønster

  • Glemmer å ta vitaminer

  • Utsetter og utsetter og utsetter

  • Scroller manisk på telefonen istedenfor å meditere

  • Legger oss på sofaen med søppel-TV istedenfor å gå tur

Når selvsaboterer vi?

Ofte saboterer vi oss selv i perioder hvor vi føler oss overveldet, stresset eller opplever frykt. Overveldet av arbeidsoppgaver på jobben eller hjemme, to-do lister som er lange som et vondt år, høytider og lignende. Stresset kan komme fra alt mulig, reelle ting eller tanken på noe som skjedde i fortiden eller som skal skje i fremtiden. Frykt kan komme av vanskelige oppgaver, den vanskelige samtalen, noe vi gruer oss til, noe vi egentlig ikke har lyst til. Eller kanskje frykten for å utvikle oss, nå et mål eller ta et steg videre, fordi vi er usikker på hvordan det ser ut på den andre siden. Listen er uansett lang.

Mange av oss døyver også følelsene og frykten med mat, alkohol, shopping, overdrevent pengebruk. Det er også en form for selvsabotasje. Poenget er at vi begynner å gå omveier, ødelegger for oss selv, utsetter og gruer oss. Bruker energien vår helt feil og stikker kjepper i hjulene for oss selv.

brain-hjerne

Bevisstgjøring

Dersom vi kan bli bevisst på de gangene vi saboterer oss selv, kan vi også stoppe oss selv før det går for langt. Vi kan drive selvsabotasje i timer, uker, måneder og i verste fall år. Bevisstgjøring er nøkkelen, også her. Forstå når du saboterer deg selv, stoppe med det og bli flinkere til å praktisere Celf-Care for å være snill mot seg selv og styrke forholdet med deg selv og ditt indre.  Lære deg selv at du er verdt egenpleien og tiden for deg selv.

Tenk deg om. Når saboterte du deg selv sist, og hvorfor? Kanskje saboterer du deg selv akkurat nå? Hvordan kan du komme deg ut av det?

Også var det denne frykten da.. Som styrer livet vårt mer enn vi liker å innrømme. Frykt for å feile, drite seg ut og gjøre noe dumt. Frykt for å lykkes (eller ikke lykkes), utvikle seg og nå nye mål, for hva vil folk si om vi endrer oss? Blir bedre eller forandrer oss? Vi spiller alle forskjellige roller i livet, som blir en del av identiteten vår. Hvis vi endrer oss vil også folks syn på oss endre seg. Er vi klar for det? Tør vi det? 

Still deg selv følgende spørsmål: Hvor mye styres du av hvordan folk ser på deg? Om folk liker deg, eller ikke? Om de dømmer deg? 

Kanskje er du til og med redd for å si til familien din at du vil ha ti minutter for deg selv hver dag, fordi du er redd de skal tenke at du er teit, egoistisk eller kanskje en dårlig mor? Vi finner på mye rart når vi først setter i gang.

Hva er det verste som kan skje?

For å stilne denne indre stemmen, leve mindre i frykt og minske selvsabotasjen må vi få bedre kontakt med oss selv, sette større pris på oss selv og styrke forholdet til oss selv. Uansett hva vi måtte tenke og tro, finnes tryggheten kun ett sted, inne i oss selv. Og hvordan styrker vi forholdet med oss selv? Jo, blant annet med å praktisere Self-Care. Ta tid til oss selv, pleie oss selv og gi oss selv den daglige high-five’en.

Det kan også hjelpe å spørre seg selv; hva er det verste som kan skje? Hvis jeg gjør X, da er det aller verste som kan skje Y. Hvis du kan leve med Y, da er det bare å hoppe i det.

For å summere opp

Så, hva gjør du nå? Jo, lag en liste over små og store ting du tenker er Self-Care for deg. Lag en egen farge i kalenderen som heter Self-Care og begynn å legg inn to minutter til en halvtime Self-Care hver dag. Husk at treningen, yogaen, sitronvannet du allerede drikker også er Self-Care - alt trenger ikke være noe nytt! Deretter må du bli bevisst på når du saboterer deg selv og hva du utsetter på grunn av frykt. Uten dette er det vanskelig å stoppe seg selv når man først står midt oppi det. Resten er trening, kontinuerlig bevisstgjøring og daglig praktisering av Self-Care. Små steg i riktig retning <3

self-love-self-sabotage