En sterk kjernemuskulatur

Kjernemuskulaturen er viktig av mange ulike grunner og defineres som buk- og ryggmusklene. De aktiverer og holder ryggsøylen på plass, en veldig viktig og sentral muskel med andre ord. Den gir oss også en god holdning, kan forebygge ryggplager og påvirker balansen vår i stor grad. 

Når trenger du kjernemuskulaturen? 

Hvis du trener styrke med baseøvelser som f.eks. markløft og knebøy vil en sterk kjerne være svært forebyggende for skader. I yoga er det gull for alle balanse, hode- og håndstående øvelser, men la oss ikke glemme hverdagen med tunge løft og andre hverdagslige situasjoner. Alt for mange sliter med vondt i ryggen og korsryggen, og da vil det definitivt hjelpe å bygge en sterk kjerne. 

Godt for hjertet og balansen. 

Øvelsen på videoen med en blokk mellom bena, hvor man så sakte man kan fører blokken over hodet med bena svir som bare juling, men det er fantastisk for å trene opp kjernen. Den stammer fra hodestående yogaøvelsen "Salamba Sirsasana", og visste du at det kan være bra for hjertet å stå opp ned innimellom? Det sies at når hjertet får komme høyere enn hjertet tar man bort noe av belastningen fra hjertet. Det jobber hardt dagen lang med å pumpe blod til hele kroppen, så jeg liker tanken på at jeg kan gi hjertet mitt en liten time-out iblant.

Hvordan komme i gang? 

Har du aldri før gjort denne øvelsen kan det vært fint å starte inntil en vegg. Bygg gjerne opp med et pledd under hodet, eller fold yogamatten en gang ekstra. Sett deg på alle fire, ta på albuene dine med hver sin hånd for å "måle opp" bredden på armene dine, før du folder hendene foran deg uten å flytte på albuene. 

Sett hodet inntil de foldede hendene dine, aktiver kjernemuskulaturen og trekk knærne mot kroppen. Forsøk å få ett og ett ben opp mot veggen, spark gjerne litt fra i starten. Når du har fått begge bena over hodet kan du jobbe for å senke ett og ett ben så sakte som mulig. Brems med kjernemuskulaturen. 

Etterhvert som du blir sterkere og tryggere kan du prøve deg uten vegg og uten fraspark. Toppen av kransekaken blir å ha noe mellom føttene, som en blokk eller noe annet som du fører over hodet i så sakte tempo som du overhode klarer. Ned igjen også. 

Er du klar for å prøve? Du klarer mer enn du tror og det er viktig å utfordre seg selv!