Verdens beste frokostblanding

Frokostblandinger og sukker

Starter du dagen din med Cheerios, Fitness, Crüsli eller andre frokostblandinger? Slutt med det og bytt det ut med en mye sunnere og bedre variant. De fleste frokostblandinger på markedet er fulle av sukker, sirup eller annen søtning, strippet for næring og er ikke minst svindyre. Vi lar oss lure av ord som fullkorn, fiber, naturlig og lignende, men at det står fiber på forsiden betyr ikke at en er sunn eller ikke inneholder sukker. Det betyr heller ikke at den er sunn. 

Frokost for tarmen og hjernen

Denne lille skålen med kefir, frø, kokosolje, fiber og nøtter er full av gode fettsyrer, bakterier til tarmen, mat til de gode bakteriene, samt rik på vitaminer og mineraler. I tillegg metter den i mange timer og holder blodsukkeret stabilt. En perfekt sammensetning som er akkurat det du trenger for å få en bra start på dagen. Du kan selvfølgelig spise denne som lunsj, mellommåltid eller kvelds også. Og hvor mye skal du spise? Akkurat så mye som du trenger for å holde deg mett i mange timer. 

urban-essentials-oslo-frokost

Probiotika og prebiotika

Kefir inneholder melkesyrebakterier som gir tilskudd av gode bakterier til tarmen din. Fiber (prebiotika) er mat til disse gode bakteriene, men også til de gode bakteriene du allerede har i tarmen. Ved å tilføre både pro- og prebiotika hver dag vil du gradvis bygge en sterkere og mer balansert tarm.

Denne frokosten vil sette fart på fordøyelsen din og stimulere tarmene dine. Den kan hjelpe på alt fra oppblåsthet, mageknip, treg/løs avføring og luft i magen. Dette er hverdagsplager veldig mange sliter med hver dag og tenker at de ikke får gjort noe med, men det er bare tull fordi kostholdet vårt er det som avgjør hvordan tarmene våre har det i de aller fleste tilfeller. 

Fettsyrer

Frø, nøtter og MCT-olje inneholder rikelig med mettede og umettede fettsyrer. Fett er involvert i mange viktige prosesser inne i kroppen din, både fysisk og psykisk. Fett holder blodsukkeret ditt stabilt og regulerer derfor sult- og metthetsfølelsen din. MCT er en mettet fettsyre fra kokosolje som mater de gode bakteriene i tarmen din og er bra for hjernens kapasitet.

Frø og nøtter inneholder mange ulike fettsyrer, men en del av dem inneholder mye Omega-6. Dette er en fettsyre vi ikke skal ha for mye av, men det hjelper å balansere med Omega-6 rike nøtter og frø som chiafrø, linfrø, mandler, valnøtter og hasselnøtter. Sesamfrø er de frøene med høyest Omega-6 innhold, så disse kan du med fordel bruke minst av. 

Ingredienser: 

Du trenger ikke bruke alle disse ingrediensene, men bruk de du liker best eller det du har tilgjengelig

Nøtter: 

  • Valnøtter

  • Mandler

  • Hasselnøtter

  • Paranøtter

  • Cashewnøtter

Frø: 

  • Linfrø (knuste og hele)

  • Sesamfrø

  • Solsikkefrø

  • Chiafrø

  • Gresskarfrø

Topping: 

  • Tørket kokos

  • Akaise honning for evt. søtning

  • Friske bringebær eller blåbær

 

Annet: 

  • Tine økologisk Kefir (eneste på markedet laget på ekte kefirkorn)

  • MCT olje (kjøpes på helsekost)

  • Fiberpulver (jeg anbefaler dette pulveret pga. pris og innhold)

 

Lag en ferdig blanding

Lag et stort norgesglass med de frøene og nøttene du ønsker. Ikke kjøp ferdige nøtteblandinger da de som regel inneholder mest rosiner, tørket frukt og peanøtter. Kolonihagen har økologiske frø til bra pris og nøtter kjøper du hver for seg. Ved å lage en ferdig blanding gjøre du små ting som gjør morgenen litt enklere. Dette glasset blir med meg på hytteturer og norgesferier så lenge jeg har muligheten, en fin rutine som holder magen i sjakk når jeg er på reise. 

Så, er du klar for å skrote den tradisjonelle frokostblandingen og gi kroppen din den næringen og påfyllet den trenger?