Verdens enkleste meditasjon

Denne meditasjonsøvelsen er fantastisk enkel og effektiv. Den er tradisjonelt brukt innen for psykiatri for å dempe angst og uro, men er super i hverdagen for å redusere stress og roe ned nervesystemet. 

Det er vel ikke til å stikke under en stol at stressnivået i hverdagen for de fleste er alt for høyt. Vi løper fra det ene til det andre, skal klare alt og mestre alt. Når vi utsetter kroppen vår for mye stress, dag ut og dag inn, uten å "skru av" igjen på kvelden, da blir det ubalanse i nervesystemet vårt.

Det blir også ubalanse i hormonene vår og hele kroppen ender opp i ubalanse. Det parasympatiske nervesystemet er konstant i høygir, og produksjonen av adrenalin og kortisol (stresshormoner) blir for stort. Samtidig blir det parasympatiske nervesystemet understimulert, som produserer søvn og lykkehormoner, fremmer god søvn og fordøyelse. 

Ved å gjøre pusteøvelser og meditasjonsøvelser stimulerer vi det parasympatiske nervesystemet, lærer kroppen vår hvordan den kan "skru av" og skaper mer balanse i kroppen, som igjen gir balanse i hverdagen. 

meditasjon-enkel-pusteøvelse

Hvor kan du gjøre øvelsen? 

Du kan gjøre den sittende, liggende, ja til og med stående. Er du hjemme anbefaler jeg deg å finne en behagelig plass du kan sitte i fred, enten på en stol, i lotus eller i sofaen. Har du rett rygg og senkede skuldre vil dette hjelpe deg med inn pusten, da du skaper mer rom i lungene.

Men du kan også gjøre den på bussen, i bilen (mens du står i kø, ikke i fart selvfølgelig ;-), på vei til et viktig møte, i sengen før du skal sove eller i andre situasjoner du trenger å roe ned.

Du kan gjøre den et par pust, eller i fem, ti og femten minutter. Gjør den så lenge som du føler at du trenger. 

Så enkelt er det

Lukk øynene hvis du kan. Ta et dypt inn pust gjennom nesen. På ut pust lager du en "s" lyd med tungen, som en slange som sier "sssssss". Dette gjør at du bremser ut pusten med tungen slik at den blir laaaang, s-lyden gjør at tankene stopper litt opp og vibrasjonene fra lyden gjør at musklene i kjeven og ansiktet slapper av.

Du vil raskt merke at kroppen din gir litt etter, tankene stilner og du blir mer rolig. Etterhvert vil sannsynligvis både inn og ut pusten din bli lenger, fordi du blir mer avslappet og utvider pusten litt og litt for hver gang. Og husk at alt må gjøres jevnlig for å ha langsiktig effekt, det finnes ingen quick fix for et stressfritt liv. 

Prøv det - det er for enkelt og for effektivt for å la være!